پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227096
سخنگوي سازمان انرژي اتمي جواب آمانو را داد
تاریخ انتشار : 1395/08/29 18:13:44
نمایش : 1089
بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران گفت: «جمهوري اسلامي ايران به تعهداتش در خصوص ذخاير آب سنگين، بر اساس برجام (برنامۀ جامع اقدام مشترک) عمل کرده و به آن پايبند است.»
به گزاش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، معاون امور حقوقي و بين الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي تصريح کرد جمهوري اسلامي ايران به تعهداتش در خصوص ذخاير آب سنگين مطابق با توافق هسته‌اي سال گذشته ميان ايران و کشورهاي گروه ۱+۵ پايبند است.

 

کمالوندي اين اظهارات را در واکنش به گزارش هفتۀ گذشته آژانس بين‌المللي انرژي هسته اي بيان کرد که مدعي شده بود ذخاير آب سنگين ايران کمي از سطح مجاز تعيين شده در برجام، 130 تن، بالاتر رفته است.

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي، روز پنجشنبه با انتقاد از ايران به دليل بالارفتن ذخاير آب سنگين اين کشور از سطح مجاز تعيين‌شده گفت: «مهم اين است که در آينده از بروز چنين وضعيتي اجتناب شود تا اعتماد جامعه بين‌المللي به اجراي برجام همچنان حفظ گردد.»

ايران و گروه 1+5 پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده در تاريخ 23 تير 1394 دربارۀ برجام به توافق رسيدند؛ برجام از 26 دي 1394 اجرايي شد و براساس آن به سال‌ها تحريم‌هاي يکجانبه عليه ايران به بهانه برنامه اتمي‌اش پايان داده شد. تهران در عوض پذيرفت تا برخي فعاليت‌هاي اتمي‌اش را محدود کند.

ايران در ازاي کاهش تحريم‌ها، با گروه 1+5 توافق کرد ذخاير اورانيوم با غناي تا 3.67 درصد خود را کم‌تر از 300 کيلوگرم و ذخاير آب سنگين را که محصولي غيرراديواکتيو است، کمتر از 130 تن حفظ کند.

کمالوندي افزود: «طبق برجام ما بايد مازاد بر 130 تن آب سنگين توليدي را به بازارهاي بين المللي عرضه مي کرديم که تاکنون 70 تن را فروخته ايم و مذاکرات با کشورهاي متقاضي ديگر به ويژه اروپايي ها در اين زمينه ادامه دارد.»

اين مقام ايراني افزود ايران به تعهدات خود در قبال محدوديت‌هاي آب سنگين در برجام مادام که اين توافق هست، پايبند است.

هفته گذشته مارک تونر، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا، باکم اهميت دانستن نگراني‌ها درباره بالا رفتن ذخاير آب‌سنگين ايران تصريح کرد: «لازم است يادآوري کنم که ايران هيچ تلاشي براي مخفي کردن اين امر انجام نداده است.»

علي‌اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، در ماه اکتبر گفت جمهوري اسلامي 32 تن آب‌سنگين به آمريکا فروخته است و 38 تن نيز به روسيه تحويل داده‌ شده است.

وي افزود:  «شرکت‌هاي اروپايي، آلماني و فرانسوي خواستار خريد آب‌سنگين از ما هستند که ما نيز آمادگي خود را در اين زمينه اعلام کرده‌‌ايم.»

وي با اشاره به درخواست روزافزون آب‌سنگين در سراسر دنيا يادآور شد ايران به تأمين‌کننده عمده جهاني آب‌سنگين تبديل‌ شده است.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html